اعلاميه اتحاديۀ نويسندگان عرب
برگردان: احمد مزارعی برگردان: احمد مزارعی

منبع: اتحاديۀ نويسندگان عرب

 

نظر به مسؤوليتی که اتحاديه نويسندگان عرب دارد و اين‌که ما بيان‌گر وجدان بيدار ملت عرب هستيم و از سويی اکنون چهار ماه از بحران موجود در سوريه می‌گذرد، برای ما به وضوح آشکار گشته که در شرايط فعلی دو جريان در کشور وجود دارد:

١- بازگرداندن مجدد پروژۀ «خاورميانۀ جديد» که در ضمن آن سوريه مورد هدف واقع شده و بر اساس آن بايد کشور ما تجزيه و تقسيم گردد.
٢- پروژۀ خالصانۀ ملّی، که اهداف و ارادۀ واحد محافل ملی را در خود جای می‌دهد و می‌تواند مجمعی برای همۀ مبارزان شرافتمند در سراسر کشور باشد تا اهداف و نيازمندی‌های سياسی، اجتماعی و اقتصادی مورد نياز کشور را با کمک يکديگر به اجرا درآورند.

در اينجا ما بر روی برنامۀ اصلاحی آقای رييس‌جمهور سوريه تکيه کرده و خواستار آن هستيم که هر چه سريع‌تر امر اصلاحات به اجرا گذاشته شود.

اتحاديۀ نويسندگان عرب بر مطالبات زير تأکيد می‌ورزد:

- متعهد بودن به وحدت ملی، کوشش در جهت حفظ دست‌آوردهای خلاق و سازنده و ارزشمند اجتماعی.
- تحريم و تقف فوری استفاده از پلوله بر ضد فرزندان ملت و اقدام فوری برای توقف خونريزی دردناکی که سرنوشت و آيندۀ وطن را مورد تهديد قرار می‌دهد. اعتماد به راه‌خل سياسی و دوری گزيدن از هر گونه راه‌حل‌های ديگر و جلوگيری از هز گونه تحريکات زيانمند مذهبی، قومی و منطقه‌ای.
-  کوشش در جهت به تصويب رسانيدن قانون اساسی تازه‌ای که با تحولات فکری، اجتماعی، سياسی و اقتصادی کشور منطبق باشد و بتواند به نيآزهای کشور پاسخ دهد. قانونی که هماهنگ با تحولات جهان مدرن بوده، تعدد احزاب، برابری، دمکراسی و حاکميت قانون در آن تضمين شده باشد.

اتحاديۀ نويسندگان عرب تأکيد می‌ورزد که اقدام‌ای زير ضروری بوده و بايد به اجرا درآيد:
- قانون تشکيل احزاب، قانون برگزاری انتخابات، قانون مطبوعات و قانون تنظيم اداره‌های محلی، اجرای اين قوانين می‌تواند روح تازه‌ای اط شوق و شعف زندگی در سراسر وطن بدمد.
- متعهد بودن به اصل وحدت ملی و قومی و ادامۀ مبارزه با دشمن صهيونيستی در جهت آزادسازی بلندی‌های جولان.
- دامن زدن به فرهنگ گفت‌وگو، اعتماد به مخالفان سياسی و رعايت احترام آن‌ها و قطع رابطه با اين اصل که: «آن‌که با ما نيست، بر ضد ماست.»
- اين امر مستلزم آنست که اپوزيسيون پيش‌شرط را کنار گذاشته و اعتماد خود را سر ميز مذاکره نشان دهد و تنها راه‌حل مسايل و خروج از بحران را از اين طريق جست‌وجو کند. تنها از اين طريق می‌توان کشور را از مسير بی‌سرانجام نجات داد. از همين رو بود، که اتحاديۀ نويسندگان عرب، قبل از آن‌که در جلسه مشورتی رسمی شرکت کند، جلسه‌های مشاوره و گفت‌وگوی متعددی را برگزار نمود، که در آن‌ها بسياری اط شخصيت‌های مخالف و معروف سوريه شرکت کردند و با آمادگی بيش‌تر در جلسۀ رسمی وارد شد.
- محترم داشتن دانش فرهنگی، سياسی و اطلاعاتی شهروندان و پرهيز از برخورد مذهبی، قومی و طايفه‌ای و يا هر شيوۀ ديگری که حق و حقوق شهروندی افراد را خدشه‌دار می‌کند و موجب تخريب برخورد سازنده به مسايل اصلی کشور می‌گردد. توقف اتهام‌های مبالغه‌آميز و بی‌اساس به ديگران، زيرا چنين برخوردی موجب اهانت به افراد و وحدت کشور می‌گردد.
- شرکت همۀ انسان‌های شريف و آزادی‌خواه کشور در جهت تشخيص راه‌حل و ارايه پيشنهادهای سازنده برای حل بحران موجود و مقابله با تهاجمات گمراه‌کننده و تحريف و تحريک فرصت‌طلبانی که در درون و بيرون سوري] با خون ملت سوريه تجارت می‌کنند. شرايط کنونی می‌طلبد ما با خردمندی، دانايی، از خودگذشتگی و دوری گزيدن از نتگ‌نطری‌های عشيرتی، قبيله‌ای و گروه‌گرايانه با مسايل برخورد کنيم. در غير اين صورت آتش فتنه شامل همل ما خواهد شد و وظن را نيز تهديد خواهد کرد. در اوضاع کنونی بايد از راه‌حل‌های امنيتی کاملاً دوری گزيد.
- آزادی بدون قيد و شرط همۀ بازداشت شدگان سياسی و يا کسانی که به خاطر ابراز عقيده‌شان به زندان افتاده اند.
- کوشش در جهت حمايت از تظاهرات مسالمت‌آميز مخالفان دولت در حدود مسؤوليت و قانون.
- محاکمه همۀ کسانی که باعث شده اند تا وضعيت کنونی پديد آيد و گزارش شفاف آن به مردم.
- مقابله با تبليغات دشمنانه و گمره کننده، به طور اصولی و منطقی و به دور از هياهو، زيرا در غير اين صورت به زيان کشور تمام خواهد شد و بيش از آن‌که به دشمنان ضربه وارد آورد، به زيان امور عادلانۀ خود ما تمام خواهد شد.
- مخالفت قاطعانه با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سوريه و تأکيد بر روی اين موضوع که ملت سوريه خود توانايی آن را دارد تا خود مشکلات خويش را با واقع‌بينی حل کند.
- خيزش در جهت تبليغات گسترده ديپلماتيک و فرهنگی در سراسر جهان، برای روشن کردن واقعيت آن‌چه در سوريه می‌گذرد و در مقابل حرکت به سوی سياست منزوی کردن سوريه که مقدمه‌ای برای دخالت خارجی در امور کشور خواهد بود. در حال حاضر سوريه در برابر توفان سهمگينی قرار دارد که هدفش از بين بردن امنيت و استقرار کشور است.

در لحظۀ تاريخی کنونی، نقش نويسندگان و اديبان در سوريه بسيار بزرگ خواهد بود. زيرا آنان امانت‌داران حفظ مصلحت کشور، کرامت شهروندان، پاسداران حريم آزادی و مدافعان آزادی انديشه و بيان هستند. آنان می‌توانند با ايجاد شرايطی متعادل و مناسب در کشور، زمينۀ فراهم شدن يک قانون اساسی منسجم را که با نيازمندی‌های جامعه مطابقت داشته باشد، آماده سازند. با برقراری چنان شرايطی، ما يک جامعۀ دمکراتيک خواهيم داشت که در آن شهروندان از حقوق مساوی برخوردار بوده و عدالت اجتماعی نيز برقرار خواهد شد.

بر اساس توضيحات بالا، اتحاديۀ نويسندگان عرب تمامی نيروهای ملّی را فرا می‌خواند تا در هر موقعيتی که هستند، و با تمام امکانات و نيرويی که از نطر فکری، مذهبی، تاريخی و اجتماعی در خود می‌بينند، به حرکت درآمده و منافع وطن را بر ساير امتيازها ترجيح دهند و وظيفۀ مهم تاريخی خود را به انجام برسانند.


دفتر اجرايی اتحاديۀ نويسندگان عرب
دمشق ٢۳ ژوئيه ٢٠١١

 


August 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها